Škola atrakciou.

Autor: Albert Klein | 13.3.2013 o 13:07 | (upravené 13.3.2013 o 13:54) Karma článku: 9,14 | Prečítané:  301x

Alebo atraktívna škola? Mám pred sebou správu zo zasadnutia nemenovaného zastupiteľstva nemenovaného samosprávneho kraja, na ktorom sa riešilo vyradenie niekoľkých škôl a školských zariadení zo siete škôl ... Určite nikto nepochybuje, že k redukcii škôl skôr, alebo neskôr prísť muselo, (a ešte príde). Nebudem sa teraz venovať otázke, kto má zásadný podiel na tom, že na vzdelávacom trhu sa objavilo množstvo rýchlokvasených vzdelávacích subjektov a ešte viac študijných odborov podobného typu. Predovšetkým však atraktívnych. A tu je pes zakopaný. Predseda školskej komisie zastupiteľstva vyššie nemenovaného samosprávneho kraja v rozprave k uvedenému okrem iného uviedol (doslova argumentoval), že: „ak nedokážu zatraktívniť svoje školy a naplniť stavy, iné riešenie nemáme...“.

Zatraktívniť a naplniť... To je heslo dňa príslušných „zodpovedných“. V zásade niet čo namietať. Naozaj, je potrebné, aby bolo vzdelávanie pre deti/mladých ľudí atraktívnym a samozrejme pri systéme financovania je nevyhnutné „naplniť stavy(!!!)“. Aké pekné spojenie – naplniť stavy... Skoro ako naplniť sýpky, tašky, vrecia, prepravky, škatule, .... Kusy, kilá, m3 ... Ako som už skôr uviedol, typické účtovnícke: má dať a dal. Mňa však viac zaujali slová: zatraktívniť (svoje – samozrejme, predsa nie cudzie) školy. Na lunaparkoch sa bežne stretávame s pojmom atrakcia (častejšie atrakce, ale to nie je podstatné). V obchodoch nám zatraktívňujú tovar tým že avizujú 10, 20, 50, 70 a viac %-nú zľavu (a aj tak ho predajú so slušným ziskom), alebo nám ako bonus niečo prihodia „zadarmo“. K hrncom, dekám, vysávačom, mixérom a neviem čomu ešte, nám pribalia výlet, obed zadarmo, alebo iný darček. Jednoducho zatraktívňujú svoj biznis. A my sa potom točíme medzi gýčovými maľbami zatraktívňujúcimi „atrakci“, až je nám zle a na druhý deň .... Ale veď to poznáte. Lampáreň je plná „káuz“ s podpísanými zmluvami na kúpu niečoho čo nepotrebujeme s dodatkami napísanými nečitateľným písmom (šetrime naše lesy). Médiá nás denne informujú o atraktívnych ponukách ešte atraktívnejších tovarov, alebo služieb, ktoré vzápätí strácajú na atraktivite, lebo ... soľ na posýpanie chodníkov, konské mäso, zhnité mäso, metylalkohol a iné „atrakce“. Akosi sme si ešte neuvedomili (deti, rodičia, zákonní zástupcovia), že za svoje peniaze (peniaze daňových poplatníkov) prijímame istý, mimoriadne špecifický typ služby - vzdelávanie, ktoré rovnako, ako iná služba, má mať svoju kvalitu a z toho vyplývajúci „bonus“ - dobrú uplatniteľnosť prijímateľa služby na trhu práce (teraz sa nechcem zaoberať úvahou na tému, kto je skutočným adresátom vzdelávania). Mám skúsenosť, že veľmi málo detí, rodičov, zákonných zástupcov (ale aj výchovných poradcov ZŠ) sa zaujíma o skutočnú atraktívnosť vzdelávania poskytovaného napr. strednou školou. Atraktívnosť spočívajúcu v kvalitnom vzdelávaní, uplatňovaní moderných vzdelávacích metód, v dobrom uplatnení absolventov na trhu práce vo svojej (študovanej) profesii, prípadne v ďalšom štúdiu. Atraktívnosť publikom reálne vnímaná spočíva v nenáročnosti štúdia, v nenáročnosti budúcej praxe (slovami jednej mamičky: „aby moje dcéry nemuseli robiť!!!). Alebo reakcia otecka, ktorému som vysvetľoval, že študijný odbor, ktorý si vybrala jeho dcéra má podľa štatistík veľmi malú uplatniteľnosť na trhu prác: „a čo mám robiť, keď ju (dcéru) to baví!!!“ Zatraktívňovanie má na rôznych „burzách škôl“ zvyčajne podobu prezentácie mimovzdelávacích aktivít (čím viac šantenia, neviazanosti, až roztopašnosti), tým lepšie. Keď položíme vedľa seba ponuku predstavenú videom z bujarej stužkovej slávnosti, alebo imatrikulácie a ponuku kvalitných vzdelávacích postupov reprezentovanú ich výstupmi - modelmi, výrobkami ..., hádajte po ktorej žiak základnej školy siahne? Úplne prirodzene (a niet mu čo zazlievať) po tom príjemnejšom, lákavejšom, šteklivejšom – po zábave. Keďže rodičia majú svojich starostí vyše hlavy, nemá kto poradiť, nemá kto usmerniť. Alebo (možno?) rodičia – zákonní zástupcovia sa zbavujú zodpovednosti a strednú školu berú ako odklad skutočného životného rozhodnutia. Problém spočíva v tom, že nie je vytvorený komplexný informačný systém (napriek všetkým doterajším reformám) umožňujúci spoľahlivú orientáciu žiakov a ich zástupcov v sieti (spleti, pavučine) škôl a väzbe na budúce uplatnenie (ďalšie štúdium). V snahe „zatraktívniť sa“ sa tomu na amatérskej úrovni venujú samotné školy. Výsledky sú známe. Pri prvoplánovom výklade práva na slobodný výber (voľbu) vzdelania (neskôr povolania), sa niet čo diviť, že percentá nezamestnaných rastú. Veď trh si poradí. On si skutočne poradí. A napokon vo vreckách tých zodpovedných (usilovných, pracovitých) sa vždy nájde nejaký „groš“ na saturovanie princípu solidarity. Ibaže by v rámci „systémových“ opatrení „zodpovedné“ inštitúcie pridali čosi peniažkov na bonus k podpisu prihlášky: na menej atraktívne študijné odbory „chutné tučné kurča“ za podpis, na neatraktívne dve, na remeslo tri. Alebo opačne, žeby v niektorom supermarkete pribalili ku kilu bravčového pliecka bianko prihlášku so zárukou prijatia na blízku strednú školu? Kúpte si atrakciu.... Dnes mimoriadna zľava!!!
Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Architekt: Niektoré sedačky sú zámerne nepohodlné

Aké zásadné chyby robíme pri zariaďovaní obývačky a kam umiestniť televízor?

SVET

Muž zastrelil vo Fínsku starostku mesta a dve novinárky

Každú zasiahol ranami z pušky do hlavy a trupu.

EKONOMIKA

Zakladateľ siete pre milionárov: Neukazujú len bohatstvo, ale to, ako žijú

Sociálna sieť Rich Kids nie je pre každého.


Už ste čítali?