reklama

Študijné odbory „na odstrel“?

Minister Čaplovič, jeho hovorca a úradníci na rôznych úrovniach riadenia sa na tému študijných odborov na stredných školách často vyjadrujú v tom zmysle, že tie, o ktoré nie je záujem budú zrušené. Z toho vyplýva, že naopak, tie o ktoré záujem je sa zachovajú a budú úspešne konzumovať peniaze daňových poplatníkov vlievané do systému. Inak povedané (pokiaľ tieto vyjadrenia boli myslené vážne a nemalo za nimi nasledovať vysvetlenie), rozhodne trh. Len tak mimochodom, trh rozhoduje aj o tom, že sa na provizórnych trhoviskách slovenských obcí predáva lacné mäso, iné potraviny, alebo výrobky rôznej kvality. Zákazník – účastník trhového mechanizmu si ich žiada. Chce nakúpiť ľahko a lacno. Bez zásahu kompetentných je reálne nebezpečenstvo ohrozenia zdravia občanov.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Vráťme sa však ku školstvu.Každý, kto trochu vidí do súčasného vzdelávacieho systému si musí uvedomiť, že existujúca sieť škôl a školských zariadení, rozmenená na drobné = na študijné a učebné odbory a zamerania, je priam „zahltená“ ich množstvom a často neuveriteľnou skladbou. Neprehľadné množstvo existujúcich a stále pribúdajúce nové (experimentálne a pod.), umožňujú naozaj široký výber. A tzv. klient vyberá, zvažuje, rozhoduje sa.Pri miernom zveličení má dieťa a jeho rodič (či iný zákonný zástupca) možnosť vybrať si, či pôjde študovať na odbor s čiernymi, alebo farebnými klávesami klávesnice počítača.Áno, zveličil som to. Ale skutočnosť je veľmi, veľmi podobná.Samozrejme, formovanie a následný proces „zavedenia“ študijného odboru do siete je podriadený potrebe presadiť sa na trhu vzdelávania, t.j. ponúkať atraktívne študijné odbory s atraktívnymi (módnymi) názvami, ktoré vo svojej priezračnosti dávajú na prvý pohľad najavo, že sú určené pre hľadačov „ľahkého“ životného štýlu na najbližšie štyri roky.Vzťah k budúcemu uplatneniu sa v praxi je nepodstatný, charakterizovaný vyjadrením (paradoxne) jedným z kolegov učiteľov: „veď oni (absolventi strednej odbornej školy) aj tak nebudú robiť to, čo študovali...“Podčiarknuté a spočítané:1.súčasný chaos v sieti študijných, učebných odborov a zameraní2.existencia tzv. atraktívnych a neatraktívnych študijných, učebných odborov a zameraní (teda podľa vyššie napísaného takých, ktoré sa zachovajú a takých, ktoré budú zrušené).To, čo vyvoláva obavy je však skutočnosť, že uvedené okruhy problémov sú výsledkom pôsobenia (chcel som napísať fungovania, ale včas som sa zháčil) existujúceho systému a všetkých jeho súčastí:-školy sú priamo zriaďovateľmi nabádané k „zatraktívňovaniu“ štúdia, teda zavádzaniu „atraktívnych“ študijných odborov-z rovnakého popudu sú vytvárané nové, ešte „atraktívnejšie“ študijné možnosti-manažmenty škôl sa predbiehajú v kreativite a plytko, prvoplánovo a najmä servilne sa podsúvajú vkusu „klientely“-vyjadrenia vyšších riadiacich úrovní ich v takomto prístupe len utvrdzujú-systém financovania (rozumej: zle nastavené, resp. po nadobudnutých skúsenostiach neupravené hodnoty normatívov) si správanie škôl doslova vynucujeSpravidla platí, že atraktívny študijný odbor má horšie uplatnenie na trhu, presnejšie povedané, veľká časť absolventov takýchto odborov sa neuplatní v profesii. Bohužiaľ neplatí to obrátene: málo atraktívny študijný odbor nerovná sa automaticky dobré uplatnenie. Z rôznych dôvodov – objektívnych (situácia na trhu práce, nepotrebnosť odboru vzhľadom k vývoju v profesii a pod.) i subjektívnych (zle nastavené vzdelávacie programy, nedostatočné personálne a materiálno-technické zabezpečenie vzdelávacieho subjektu, alebo prístup samotného študenta k vzdelávaniu).V žiadnom prípade nie je možné prijať avizovaný „čierno-biely“ postup. Úspešné zvládnutie problému si pravdepodobne vyžiada dôslednú reštrukturalizáciu ponuky študijných odborov nie na základe záujmu detí a ich rodičov (bohužiaľ), ale na základe požiadavky jednotlivých odvetví ekonomických činností. Na základe tohto dopytu a reálnych možností vzdelávacieho systému (fungujúceho bez záujmových skupín) by mala nasledovať fáza výberu vzdelávacích okruhov (odborov a zameraní) ktoré v podmienkach škôl zohľadnia špecifiká ich akčného rádiusu (región, územie pôsobnosti).Náročné? Ťažké?Nuž vyhrabať sa z ... nebýva ľahké a bez múdrej zmeny systému môže dôjsť k ohrozeniu zdravia spoločnosti!

Albert Klein

Albert Klein

Bloger 
  • Počet článkov:  80
  •  | 
  • Páči sa:  0x

... učiteľ, praktik, človek, ktorý je presvedčený, že kvalita vzdelávania je priamo úmerná profesionalite tých, ktorí ho riadia ... Zoznam autorových rubrík:  školstvoSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu