Študijné odbory „na odstrel“?

Autor: Albert Klein | 19.4.2013 o 13:44 | (upravené 19.4.2013 o 14:19) Karma článku: 6,04 | Prečítané:  659x

Minister Čaplovič, jeho hovorca a úradníci na rôznych úrovniach riadenia sa na tému študijných odborov na stredných školách často vyjadrujú v tom zmysle, že tie, o ktoré nie je záujem budú zrušené. Z toho vyplýva, že naopak, tie o ktoré záujem je sa zachovajú a budú úspešne konzumovať peniaze daňových poplatníkov vlievané do systému. Inak povedané (pokiaľ tieto vyjadrenia boli myslené vážne a nemalo za nimi nasledovať vysvetlenie), rozhodne trh. Len tak mimochodom, trh rozhoduje aj o tom, že sa na provizórnych trhoviskách slovenských obcí predáva lacné mäso, iné potraviny, alebo výrobky rôznej kvality. Zákazník – účastník trhového mechanizmu si ich žiada. Chce nakúpiť ľahko a lacno. Bez zásahu kompetentných je reálne nebezpečenstvo ohrozenia zdravia občanov.

Vráťme sa však ku školstvu. Každý, kto trochu vidí do súčasného vzdelávacieho systému si musí uvedomiť, že existujúca sieť škôl a školských zariadení, rozmenená na drobné = na študijné a učebné odbory a zamerania, je priam „zahltená“ ich množstvom a často neuveriteľnou skladbou. Neprehľadné množstvo existujúcich a stále pribúdajúce nové (experimentálne a pod.), umožňujú naozaj široký výber. A tzv. klient vyberá, zvažuje, rozhoduje sa. Pri miernom zveličení má dieťa a jeho rodič (či iný zákonný zástupca) možnosť vybrať si, či pôjde študovať na odbor s čiernymi, alebo farebnými klávesami klávesnice počítača. Áno, zveličil som to. Ale skutočnosť je veľmi, veľmi podobná. Samozrejme, formovanie a následný proces „zavedenia“ študijného odboru do siete je podriadený potrebe presadiť sa na trhu vzdelávania, t.j. ponúkať atraktívne študijné odbory s atraktívnymi (módnymi) názvami, ktoré vo svojej priezračnosti dávajú na prvý pohľad najavo, že sú určené pre hľadačov „ľahkého“ životného štýlu na najbližšie štyri roky. Vzťah k budúcemu uplatneniu sa v praxi je nepodstatný, charakterizovaný vyjadrením (paradoxne) jedným z kolegov učiteľov: „veď oni (absolventi strednej odbornej školy) aj tak nebudú robiť to, čo študovali...“ Podčiarknuté a spočítané: 1. súčasný chaos v sieti študijných, učebných odborov a zameraní 2. existencia tzv. atraktívnych a neatraktívnych študijných, učebných odborov a zameraní (teda podľa vyššie napísaného takých, ktoré sa zachovajú a takých, ktoré budú zrušené). To, čo vyvoláva obavy je však skutočnosť, že uvedené okruhy problémov sú výsledkom pôsobenia (chcel som napísať fungovania, ale včas som sa zháčil) existujúceho systému a všetkých jeho súčastí: - školy sú priamo zriaďovateľmi nabádané k „zatraktívňovaniu“ štúdia, teda zavádzaniu „atraktívnych“ študijných odborov - z rovnakého popudu sú vytvárané nové, ešte „atraktívnejšie“ študijné možnosti - manažmenty škôl sa predbiehajú v kreativite a plytko, prvoplánovo a najmä servilne sa podsúvajú vkusu „klientely“ - vyjadrenia vyšších riadiacich úrovní ich v takomto prístupe len utvrdzujú - systém financovania (rozumej: zle nastavené, resp. po nadobudnutých skúsenostiach neupravené hodnoty normatívov) si správanie škôl doslova vynucuje Spravidla platí, že atraktívny študijný odbor má horšie uplatnenie na trhu, presnejšie povedané, veľká časť absolventov takýchto odborov sa neuplatní v profesii. Bohužiaľ neplatí to obrátene: málo atraktívny študijný odbor nerovná sa automaticky dobré uplatnenie. Z rôznych dôvodov – objektívnych (situácia na trhu práce, nepotrebnosť odboru vzhľadom k vývoju v profesii a pod.) i subjektívnych (zle nastavené vzdelávacie programy, nedostatočné personálne a materiálno-technické zabezpečenie vzdelávacieho subjektu, alebo prístup samotného študenta k vzdelávaniu). V žiadnom prípade nie je možné prijať avizovaný „čierno-biely“ postup. Úspešné zvládnutie problému si pravdepodobne vyžiada dôslednú reštrukturalizáciu ponuky študijných odborov nie na základe záujmu detí a ich rodičov (bohužiaľ), ale na základe požiadavky jednotlivých odvetví ekonomických činností. Na základe tohto dopytu a reálnych možností vzdelávacieho systému (fungujúceho bez záujmových skupín) by mala nasledovať fáza výberu vzdelávacích okruhov (odborov a zameraní) ktoré v podmienkach škôl zohľadnia špecifiká ich akčného rádiusu (región, územie pôsobnosti). Náročné? Ťažké? Nuž vyhrabať sa z ... nebýva ľahké a bez múdrej zmeny systému môže dôjsť k ohrozeniu zdravia spoločnosti!
Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Architekt: Niektoré sedačky sú zámerne nepohodlné

Aké zásadné chyby robíme pri zariaďovaní obývačky a kam umiestniť televízor?

SVET

Muž zastrelil vo Fínsku starostku mesta a dve novinárky

Každú zasiahol ranami z pušky do hlavy a trupu.

EKONOMIKA

Zakladateľ siete pre milionárov: Neukazujú len bohatstvo, ale to, ako žijú

Sociálna sieť Rich Kids nie je pre každého.


Už ste čítali?