Krycí náter.

Autor: Albert Klein | 7.5.2013 o 22:42 | (upravené 7.5.2013 o 22:58) Karma článku: 14,12 | Prečítané:  584x

Alebo: úhybný manéver, líščí chvost, výhybka, pokrievka, atď. Tým všetkým sa dajú nepríjemné javy skryť, súpera zmiasť, problémy presmerovať na inú (menej viditeľnú) koľaj, alebo pokazený „eintopf“ nenápadne zamaskovať. Dnešný deň mohol byť mimoriadne významný. Slovenský parlament mal šancu oboznámiť sa so správou o stave školstva a systémových krokoch na podporu jeho ďalšieho rozvoja, ktorú predložil a obhajoval minister Čaplovič. Minister Čaplovič mal príležitosť skutočne poukázať na „bublajúce“ nedostatky vo svojom rezorte a stať sa odvážnym rytierom, ktorý porazí nebezpečného draka a vyvedie... atď., veď to všetci poznáme. Bola šanca, a bola aj príležitosť. Keby.

Keby správa bola skutočne správou, ktorá priamo, bez okolkov a jednoznačne opíše skutočný stav a pomenuje jeho príčiny. Keby systémové kroky boli naozaj krokmi vedúcimi k odstráneniu príčin a konečne nie k „podpore jeho ďalšieho rozvoja“ (evokuje to predstavu, že nejaký rozvoj tu bol aj doteraz), ale ku skutočnému naštartovaniu SKUTOČNE NOVEJ KONCEPCIE, teda takých zmien, ktoré zabezpečia budúci (aspoň dlhodobý, ak nie trvalý) rozvoj tohto kvartérneho sektora národného hospodárstva. A teraz od fráz k faktom: Samotná správa bohužiaľ nepriniesla žiadne nové a podstatné informácie. Všetko, čo sa v nej píše, poznáme z legislatívy (resp. z legislatívne vymedzených vzťahov, kompetencií, finančného zabezpečenia a pod.), dostupných oficiálnych štatistík, alebo vlastných skúseností. Autori decentne naznačili, že kde tu sa niečo nepodarilo, občas niečo nefunguje, či po čase sa dospelo k poznaniu, že niečo je zlé, ale... Nikde ani zmienka o zodpovednosti, nikde ani zmienka o tom, že za každým nesprávnym rozhodnutím, za každým zle riadeným krokom, za každým zle spracovaným materiálom je konkrétny človek, sú konkrétni ľudia, ba aj inštitúcie. Nikde ani zmienka o neefektívnom využívaní financií. Nie však učiteľmi. Tí to už efektívnejšie robiť nemôžu...!!! Správa obalená do úhľadnej škrupinky ohľaduplnosti vyvoláva pocit, že po odstránení malých kozmetických nedostatkov (chýbajúce učebnice, normatívne financovanie na žiaka, či málo vrelé vzťahy s praxou) budeme s budovateľskou piesňou na perách účastníkmi ďalšieho úspešného rozvoja nášho vzdelávania. Nuž niet sa čo diviť. Veď „nešpiniť do vlastného hniezda“ patrí v našej kultúre hneď po zásadách „z cudzieho krv netečie“ a „kto nekradne, okráda svoju rodinu“ medzi najobľúbenejšie. O detailoch sa nebudem zmieňovať: to že sa správa zmieňuje len o školách a zlá, neprehľadná a chaotická štruktúra študijných (učebných) odborov, ktorá je jednou z príčin existujúceho stavu sa kdesi vytratila, je len jedným fragmentom z plejády nepomenovaných problémov. Skutočné perly sa objavujú v časti o systémových krokoch: Zjavne z dielne zriaďovateľskej byrokracie sú odstavce 145 a 146 zamerané na akési spochybnenie opodstatnenosti orgánov školských samospráv tvrdením, že súčasné podmienky sú iné, ako boli v čase ich vzniku. Áno, často sa stáva, že tieto orgány (najmä na stredných odborných školách) sú tvorené neodborníkmi (ba až diletantmi), čo je dôsledkom trendov smerujúcich k zovšeobecňovaniu vzdelávania. Prevaha pedagógov všeobecnovzdelávacích predmetov v niektorých SOŠ nadobúda dramatický rozmer. Takéto orgány sa v kombinácii s hrozbou straty zamestnania skutočne môžu zmeniť na nástroje presadzovania osobných záujmov rôznych skupín, ako sa to v uvedených častiach správy uvádza. O čo im asi ide? Žeby o moc? Na škole? Zdá sa to smiešne? Zainteresovaným ani nie! Na spochybnenie kompetencií samosprávnych orgánov, (ktoré sú napriek všetkému síce malou, ale predsa zárukou demokracie) priamo nadväzuje doslovné vyjadrenie: „Zastávame názor, že menovanie a odvolávanie riaditeľa školy by malo byť výhradne v kompetencii zriaďovateľa, lebo ten nesie zodpovednosť za chod školy resp. školského zariadenia“. Z toho vyplýva, zjavná snaha úradníkov zriaďovateľa (napr. VÚC) eliminovať akúkoľvek (teda aj odbornú) autonómnosť škôl a zabezpečiť si primerane servilné školské manažmenty. Svoju zodpovednosť, na ktorú sa odvolávajú, uplatňovali v predchádzajúcich rokoch. Výsledky všetci poznáme! To však správa taktne zamlčala. Skvostom je konštatovanie v odstavci 147 zaoberajúce sa možnosťou zrušenia inšpekcie (prepáčte mi, že sa budem opakovať z predchádzajúcich článkov): „Fakt je však ten, že krajiny, ktoré k takému kroku, ako je zrušenie inšpekcie pristúpili, urobili tak až po potom, keď bola učiteľská verejnosť na to pripravená“. Nuž tí, ktorí tento bor…, (prepáčte neporiadok) spôsobili, majú drzosť považovať učiteľov za málo pripravených na zásadné rezy v systéme. Tých, ktorí vo svetových štatistikách zaujímajú popredné umiestnenia v efektívnosti využívania prostriedkov vkladaných do systému. Možno budeme mať vymaľované. Dobrý gazda však vie, že aby maľovka vydržala dostatočne dlho, musí z poškodeného muriva odstrániť huby, plesne, škodcov. A hlavne parazitov!!!
Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Gabčíkovčania: S utečencami problém nebol, viac vystrájajú mladí Srbi

V priestoroch zariadenia pre utečencov v Gabčíkove je ubytovaných niekoľko stoviek Srbov.

ŠPORT

Je starší ako jeho tréner. Dôchodca z Piešťan si trúfa aj na extraligu

Od mnohých spoluhráčov v klube je starší o štyridsať i viac rokov.

EKONOMIKA

Prečo dávame Slovákom v cudzine milión eur a kde sa združujú najviac

Do Ameriky, Austrálie či Ázie posiela štát každoročne státisíce eur.


Už ste čítali?