Schizofrénia slovenského školstva

Autor: Albert Klein | 11.6.2013 o 15:40 | (upravené 11.6.2013 o 15:47) Karma článku: 8,08 | Prečítané:  885x

Schizofrénia je psychiatrická diagnóza označujúca často chronickú duševnú chorobu, rôzne ovplyvňujúcu správanie, myslenie a emócie. Pojem schizofrénia pochádza z gréckych slov schizó = rozdeliť a phrenos = myseľ a v preklade znamená rozdelená myseľ. Stav schizofrénie je sporný, hlavne kvôli nedostatku objektívnych kritérií pre diagnózu a následnú náročnosť dostatočného výskumu nedostatočne definovaného stavu. Výskum však naznačuje, že dôležitými prispievajúcimi faktormi sú genetické aj spoločenské vplyvy. Zvyčajne, ale obvykle nesprávne, sa predpokladá, že schizofrénia zahrňuje 'rozpoltenú osobnosť'.* V ostatných dňoch som mal šťastie byť zo strany príslušníkov manažmentu školy prijímateľom dvoch zásadných informácií:

1) najúspešnejšie študijné odbory (z hľadiska uplatnenia absolventov v praxi), ktoré na škole (pracovne ju nazvime SOŠA-Z) existujú už desiatky rokov (ba pod inými názvami viac, ako 100 rokov), sa v nasledujúcom školskom roku pre nezáujem žiakov pravdepodobne neotvoria. Súčasne, radostná zvesť: na iné odbory, v súčasnosti populárne a módne sa prihlásilo (samozrejme, po absolvovaní prijímacej skúšky) záujemcov celkom dosť. 2) škola sa stala súčasťou projektu úzkej spolupráce s praxou, čo ju posúva do kategórie top škôl s veľmi svetlou (až jasnou budúcnosťou). V čom spočíva to rozdelenie mysle (myslenia ...)? V čase, keď sa horúčkovito (píšem to takto, len preto, aby som zdôraznil protiklad vecí, ináč platia názory vyjadrené v predchádzajúcich článkoch) pripravuje reforma školstva, nová koncepcia vzdelávania zohľadňujúca potreby praxe (trhu práce a jeho segmentov), veselo sa pokračuje v napĺňaní študijných odborov, ktoré: 1) už v súčasnosti vykazujú vysokú mieru nezamestnanosti absolventov a teda reálne sú nepotrebné, alebo 2) sú v súčasnosti možno atraktívne, aktuálne ponúkajú aj slušné uplatnenie na pracovnom trhu, ale po tzv. zatraktívnení bude na trhu prebytok ich absolventov a výsledok bude rovnaký, ako v bode 1). Zarážajúce je, prečo ministerstvo školstva neprijalo „krízové“ opatrenia, ktoré by zabránili ďalšiemu pokračovaniu tohto systémového paškvilu, ale uplatňuje už dlhodobo škodlivú metódu „dobiehania“ štvorročného cyklu + samozrejme čas na zavedenie novej reformy. Zdanlivo síce logické, ale... Vo verejnoprávnom médiu som počúval rozhovor so známou hydrologičkou. Podľa nej, za rekordné zdvihnutie hladiny Dunaja vďačíme (samozrejme okrem prírodných faktorov) protipovodňovým opatreniam, konkrétne mobilnému hradeniu. To zabránilo rozptylu vody do záplavových území, naopak sústredilo ju do hlavného toku. Napriek tomu si zrejme nikto nemyslí, že záplavová vlna (živel, zlo, nebezpečenstvo ...) sa mala nechať „dobehnúť“ a situácia riešiť až po nej. Aj školstvo potrebuje rýchle a múdre opatrenia. Zvýšenie počtu žiakov v triedach medzi ne určite nepatrí!
Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Architekt: Niektoré sedačky sú zámerne nepohodlné

Aké zásadné chyby robíme pri zariaďovaní obývačky a kam umiestniť televízor?

SVET

Muž zastrelil vo Fínsku starostku mesta a dve novinárky

Každú zasiahol ranami z pušky do hlavy a trupu.

EKONOMIKA

Zakladateľ siete pre milionárov: Neukazujú len bohatstvo, ale to, ako žijú

Sociálna sieť Rich Kids nie je pre každého.


Už ste čítali?