Gordický uzol slovenského školstva.

Autor: Albert Klein | 11.2.2014 o 21:00 | (upravené 11.2.2014 o 21:07) Karma článku: 7,40 | Prečítané:  351x

Kedysi dávno ležala na západe malej Ázie krajina menom Frýgia. Preslávilo ju hlavné mesto Gordion, kráľ Midas s oslími ušami a ešte viac gordický uzol. Veštba tvrdila, že ten kto uzol rozviaže, stane sa pánom Ázie. Alexander Veľký sa pri svojom vojenskom ťažení v roku 334 pred n. l. dostal aj do Gordionu a keďže bol ambiciózny, ale hlavne jednoducho a priamočiaro uvažujúci, ... uzol preťal. Historici uvádzajú, že napriek tomu sa pánom Ázie nestal. Dovolím si skromne oponovať: nie napriek tomu, ale práve preto! On mal ten uzol rozviazať a nie rezať a rúbať...

Naša vzdelávacia sústava pripomína ten gordický uzol. A kompetentní veľkou túžbou po rýchlom, ľahkom a jednoduchom riešení Alexandra. Nie postupne rozväzovať povrázok za povrázkom, nitôčku za nitôčkou, pozorne zvažujúc, ktorý uzlík školských problémov ako rozmotať. Veď opatrne a s fortieľom neznamená liknavo... Seknúť.... „Odfajknúť“ si splnenú úlohu (a mať pokoj). Mátajú ma obavy. Vyplývajú zo skúseností. Z pozorovania situácií, v ktorých dominujú jednoduché riešenia. A s nimi neraz spojené vylievanie vaničky aj s dieťaťom. Ako inak je možné dešifrovať skutočnosť, že jedna zo štátnych inštitúcií (zameraná na problematiku odborného vzdelávania) v úpornej snahe preťať gordický uzol, v snahe riešiť jednoducho, preťala niť spájajúcu neradostnú vzdelávaciu súčasnosť s dobrými tradíciami a skúsenosťami. Ako je možné, že sa z návrhu nových typov stredných odborných škôl stratili tie, ktoré tradične patrili k opore vzdelávacieho systému a ktoré (napriek vyššej náročnosti na kvalitu študenta a z toho vyplývajúcej nižšej popularite) zabezpečovali vzdelávanie zodpovedajúce potrebám praxe a jej štruktúram. Chápem, že inštitúcia chcela eliminovať bezbrehé zavádzanie lukratívnych (umeleckých) študijných odborov, chcela redukovať ich počet na mieru primeranú potrebám praxe. Zrejme pod vplyvom vplyvných si však kompetentní neuvedomili, alebo neuvedomili dostatočne, že prevažná väčšina umeleckých študijných odborov na stredných školách má úžitkový charakter. Obsah a formy takého vzdelávania bývajú priamo spojené s konkrétnym materiálom, konkrétnymi technologickými postupmi a s konkrétnymi interpersonálnymi profesionálnymi vzťahmi. Nie je to teda len samotný tvorivý proces. Vrchol necitlivosti (amaterizmu, diletantizmu) sa prejavil v tom, že takto mali byť niektorým stredným školám odňaté študijné odbory, ktoré sa v týchto školách v priebehu ich historického vývoja (neraz veľmi bohatého) vytvorili a ani v súčasnosti nestratili svoje opodstatnenie. Roky, ba desaťročia ich kreovali veci znalí učitelia (majúci to šťastie, že boli „riadení“ osvietenými nadriadenými). Zrazu sa objavil úradník a sekol... Splnil si povinnosť. Čo ďalej? Ako je možné zvrátiť to čo je raz na „písme“ byrokrata? Gordický uzol. Neprehľadný, zložitý, ťažký. Ten uzol je posplietaný z vlákien, nití. Na niektorej tej niti možno ešte trepoce krídlami škovránok. Dusený uzlom byrokracie, bujnejúcej administratívy (napriek tomu, že v správe bola označená za jednu z bŕzd rozvoja školstva), autoritatívnych nadriadených bojujúcich o koryto (keďže ich odborné kvality na viac nestačia), bezradnosti kompetentných... Rád by vzlietol, možno má i skúsenosť nadobudnutú časom, pohľadom z iného horizontu. Z vtáčej perspektívy. Z nadhľadu, ktorý umožňujú krídla. Rád by ju skrytú v trilkách zjavil svetu. Nedá sa. Čosi ho tlačí k zemi. Uzol. Má na výber: uzol, alebo jednoduché riešenie preseknutím problému. Na výber je udusenie poprepletanými povrazmi (či nebodaj chápadlami), alebo ... Nájde sa niekto z tzv. kompetentných, kto sa pustí do trpezlivého a dôkladného (nie však pomalého) rozväzovania?
Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Architekt: Niektoré sedačky sú zámerne nepohodlné

Aké zásadné chyby robíme pri zariaďovaní obývačky a kam umiestniť televízor?

SVET

Muž zastrelil vo Fínsku starostku mesta a dve novinárky

Každú zasiahol ranami z pušky do hlavy a trupu.

EKONOMIKA

Zakladateľ siete pre milionárov: Neukazujú len bohatstvo, ale to, ako žijú

Sociálna sieť Rich Kids nie je pre každého.


Už ste čítali?