Reforma po slovensky a normalizácia po štyridsiatich rokoch.

Autor: Albert Klein | 14.2.2014 o 16:20 | (upravené 14.2.2014 o 16:29) Karma článku: 12,57 | Prečítané:  2451x

Školská byrokracia v médiách reprezentovaná predovšetkým ministrom (rezortu školstva samozrejme) a jeho hovorcom má v ostatných dňoch opäť plné ústa reformy odborného vzdelávania. Deklarácia strieda deklaráciu, perla ducha iný myšlienkový skvost. Objavili sme objavené (duálny systém) a podarilo sa určiť aj tých, ktorí za súčasný dramatický stav v rezorte môžu: 1. nekvalitní učitelia 2. žiaci a ich rodičia. Presne v duchu princípu padajúcich exkrementov. Uhol sa úradník na ministerstve, byrokrat zriaďovateľa, politicky nominovaný riaditeľ... Len tam dole sa niet kam uhnúť...

A tak verbálne výkaly dopadajú na hlavy tých, ktorí už niekoľko rokov znášajú rozmary „kreatívcov“, domnievajúcich sa, že školstvo je sklenená tabuľka insitného umelca na ktorú môžu naplácať čo sa im zažiada. Aj naplácali, aj sklenená tabuľka vydržala a ešte čo-to vydrží... dokedy? Áno, niektorí učitelia sú nekvalitní! Alebo presnejšie, nekvalitne učia (čo je rozdiel)! Nekvalitným je pedagóg v dôsledku nedostatku potrebných daností (vedomosti, schopnosti...), alebo preto, že je lajdák, ledvaj, darebák. Riešiť sa dá uplatnením príslušných ustanovení zákonníka práce. Druhá možnosť – nekvalitný výkon je často spôsobený skutočnosťou, že časť úväzku učiteľ učí vyučovacie predmety na ktoré nemá aprobáciu (čo ale je v súlade s príslušnými zákonmi a požiadavkou dňa - šetriť). Jeden aj druhý problém nekvalitných učiteľov, alebo ich nekvalitnej práce je predovšetkým vecou systému. Otázka 1: Ako je možné, že bol vôbec prijatý (skúšobná doba)? Otázka 2: Ako je možné, že príslušní kompetentne nezasiahli? Otázka 3: Ako je možné, že šetrenie má prednosť pred kvalitou? Veď aj učiteľ je len človek. Nejeden využijúc možnosti systému sa jednoducho zamestnal a teraz s hlavou hlboko v piesku poslušne prijíma úväzok za úväzkom. Aj keď problematiku neovláda, alebo ovláda len tak „z ponorky pri zakalenej vode“. On však za stav SYSTÉMU zodpovednosť nenesie!!! Žiaci a ich rodičia rovnako reagovali na jalový systém, ktorý v rozpore s legislatívou (Zákon 245/2008 Z.z. o výchove a vzdelávaní /školský zákon/ v § 3 ods. h) garantuje princíp „slobodnej voľby vzdelávania s prihliadnutím na očakávania a predpoklady detí a žiakov (ALE) v súlade s možnosťami výchovno-vzdelávacej sústavy“). Jednoducho využili možnosť. Predstavou, že sa reforma začne reformou vzdelávania pedagógov na univerzitách odďaľuje jej reálne dopady o niekoľko rokov, ba až na neurčito. Sú totiž aj iní učitelia, ako absolventi pedagogického štúdia. Pre odborné vzdelávanie sú dokonca kľúčoví. Čo teda reformovať? Nie je celkom pravda, že za súčasný stav školstva môžu vyššie menovaní. Dobrí a zlí učitelia boli vždy, viac aj menej zodpovední rodičia tiež. Tí súčasní sa správajú len v súlade „...s možnosťami výchovno-vzdelávacej sústavy“. Ale pomôžme si vekmi overenou múdrosťou: „ryba smrdí od hlavy“, V tomto prípade od toľkých typov hláv, koľko úrovní riadenia má náš školský systém. Práve tieto hlavy spôsobujú, že z vypracúvania školských vzdelávacích programov na základe zmenených štátnych sa stal pravidelný každoročný „folklórny festival“ zamestnávajúci tisícky učiteľov mimo vlastnej pedagogickej práce. S vedomím, že o rok to bude opäť, sa do ich tvorby so skutočnou zodpovednosťou púšťajú len tí najskalnejší (alebo najblbší?). Práve tie hlavy teraz „múdro“ vyradili zo siete istý typ škôl, ktorý je však v systéme odborného vzdelávania nezastupiteľný. Práve tie hlavy umožnili vznikať novým školám bez akejkoľvek koncepcie. Práve tie hlavy sa pričinili o to, že v rámci (v byrokratických kruhoch populárneho) združovania a zlučovania škôl vznikali obludy, ktoré sa mohli zdať normálnymi len tým opačným. Tie isté hlavy sa teraz intenzívne podieľajú na súčasnej reforme. Tešme sa... Reformovať, racionalizovať, optimalizovať však treba. Ako? Pomôžme si skúsenosťou z čias radostných zajtrajškov, z čias, keď bolo treba roztatárenú spoločnosť priviesť k staronovým SPRÁVNYM názorom. Ako? Niekto vymyslel, že školstvo sa zlepší, keď bude menej učiteľov. Ktorí sú tí na vyradenie? Tí, ktorých označí príslušná hlava. Ako? Nuž takto: máš iný názor? Si príliš zvedavý? Strkáš svoj nos do vecí vyvolených? Šup s tebou von. Nenápadne, zľahka... A tak sa odborný učiteľ, vedúci pedagóg študentov úspešných v medzinárodných súťažiach (Juhoafrická republika, Kalifornia, atď.) za účinnej a intenzívnej masáže mobbingom a bossingom ocitne v evidencii úradu práce. Prečo? Zvedavec jeden – chcel vedieť, podľa akej koncepcie má vlastne učiť a čosi o vlastných predstavách šemotil. Koľko je takých a podobných? Jeden? Dvaja? Tridsiati?... Hlavy sú v bezpečí. Veď čo sa už len stalo... jednoducho omylom po...li systém! Mimochodom, aj normalizátori sú dnes akísi liknaví. Ani po dvoch rokoch nie sú známe výsledky vyšetrovania, ktoré viedol istý vedúci odboru školstva istého samosprávneho kraja vo veci vyjadrenia istého učiteľa proti politickej návšteve „jeho“ strednej školy, t.j. prednáške vtedajšieho podpredsedu NR SR dnes predsedu vládnej strany na tému „parlamentná demokracia“ tesne pred ostatnými parlamentnými voľbami. Alebo sú následkom vyšetrovania tie padajúce exkrementy? Možno to nie sú exkrementy. Možno je to how now (ako to nazýva jeden z nestorov slovenského parlamentarizmu) autorov reformy.
Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Architekt: Niektoré sedačky sú zámerne nepohodlné

Aké zásadné chyby robíme pri zariaďovaní obývačky a kam umiestniť televízor?

SVET

Muž zastrelil vo Fínsku starostku mesta a dve novinárky

Každú zasiahol ranami z pušky do hlavy a trupu.

EKONOMIKA

Zakladateľ siete pre milionárov: Neukazujú len bohatstvo, ale to, ako žijú

Sociálna sieť Rich Kids nie je pre každého.


Už ste čítali?