Školstvo nezmení žiadny zákon, kým sa nezmení myslenie zainteresovaných.

Autor: Albert Klein | 31.3.2015 o 21:38 | Karma článku: 9,10 | Prečítané:  648x

Nebude to žiadny veľký objav: problémy školstva sú v ľuďoch. Žiaľ, (i samozrejme) v tých, ktorí sú v jeho procesoch priamo zapojení. V žiakoch, rodičoch, učiteľoch, ale hlavne tých „zodpovedných“. Na dôvažok: čím väčšie kompetencie, tým väčší podiel... na tých problémoch samozrejme. Medzi nasledujúcimi riadkami netreba hľadať skryté súvislosti. Sú to jednoduché príklady interpretácií a dezinterpretácií, alebo len mechanického, stereotypného, či „pragmatického“ vykonávania úkonov pod tlakom platných predpisov.

Pred pár rokmi som opäť priviedol skupinu študentov k maturitám, aj ich viac-menej úspešnému zvládnutiu. Čerství absolventi sa spoločne s rodičmi tešili z úspechu na tradičnej vernisáži výstavy maturitných prác v miestnej galérii. Oslovila ma jedna mamička: je vraj nešťastná z dcér, ktoré nechcú pokračovať v štúdiu na vysokej škole. Vzápätí som sa dozvedel dôvod jej želania: „...nechcem, aby museli robiť...“ Vlastne ma to ani neprekvapilo. Matka ťažkou prácou (mám pocit, že v zahraničí) zabezpečovala potreby svojich dcér a chcela, aby táto obeť priniesla ovocie podľa jej predstáv. Žiaľ, stavala na mylnej (ale pomerne rozšírenej) domnienke, že s vysokoškolským diplomom to už ide samé. A bez práce.

A dcéry? Tie sa úvahami o budúcnosti vôbec netrápili. Už dávno boli rozhodnuté - nasmerovali si to rovno za hranice a samozrejme mimo profesie. Tie štyri roky štúdia bola len nútená povinná jazda.

 

Kolega sa často sťažoval na problémy, ktoré mal s niektorými študentmi. Niektorí študujúci v maturitnom študijnom odbore (technického zamerania) nedokázali vykonať elementárne úkony – narysovať rovnú čiaru, nebodaj viacero rovnobežiek, či dve navzájom kolmé priamky. Na zostrojenie „náročnejších“ geometrických tvarov sa nedalo pomyslieť. Po príchode do školy im bolo treba vysvetliť, čo je to výkres, pravítko, príložník, rysovacia doska... O jednoduchých matematických postupoch ani nehovorím.

Deti sa evidentne trápili. Uvedomovali si svoj handicap.

Boli nešťastné.

Tí „lepší“ žiaci (rozumej tí, ktorí si zo základnej školy priniesli aj nejaké vedomosti) v skupine tiež, lebo nemohli pokračovať im zodpovedajúcim tempom.

Dôvod je veľmi jednoduchý a pragmatický zároveň: tí zručnejší sa prihlásili na maturitný študijný odbor, tí „slabší“ na učebný. Aj tých prvých, aj druhých bolo málo na vytvorenie samostatnej skupiny (podľa príslušnej legislatívy). Manažment školy siahol k praktickému riešeniu: poradil „učňom“, aby svoje prihlášky zmenili na študijný odbor.

Naplnila sa formálna stránka – vytvorila sa skupina kvantitou zodpovedajúca požiadavkám a „stvorili“ sa dve skupiny nešťastných detí. Tí „slabší“ boli veľmi zruční, ale menej vedomostne vybavení. Na praxi v školských dielňach priam ožili – zrazu mohli ukázať čo vedia. A vedeli to dobre.

Tí druhí využili štvorročné „prázdniny“.

 

Starší kolega sa pokúsil zapojiť do odborného vzdelávania kolegov (-gyne) všeobecnovzdelávacích predmetov. Idea spočívala v ich pomoci žiakom pri koncipovaní textov odbornej komunikácie (s klientom, inštitúciami, pri verejnom obstarávaní...). Na porade, kde sa tento „prehrešok“ riešil, bolo „božie dopustenie“. Kolega „zvesil uši“ a rozhodol sa rezignovať na „inovatívne“ vzdelávacie postupy.

 

Dôsledok (nielen uvedených príkladov): stredné odborné školstvo naďalej generuje z veľkej časti nepoužiteľný „produkt“.

Prečo?

Na odpoveď si počkajme od stoviek „odborníkov“ v jeho riadiacich štruktúrach, ktorí sú práve za takéto odpovede platení.

 

Napriek optimistickým informáciám z médií mám obavy, že prijaté a pripravované opatrenia (tie známe, aj tie spod pokrievky, o ktorých vedia len zasvätení), neveštia pre slovenský vzdelávací (s odpustením) systém oveľa radostnejšiu budúcnosť.

 

 

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Architekt: Niektoré sedačky sú zámerne nepohodlné

Aké zásadné chyby robíme pri zariaďovaní obývačky a kam umiestniť televízor?

SVET

Muž zastrelil vo Fínsku starostku mesta a dve novinárky

Každú zasiahol ranami z pušky do hlavy a trupu.

EKONOMIKA

Zakladateľ siete pre milionárov: Neukazujú len bohatstvo, ale to, ako žijú

Sociálna sieť Rich Kids nie je pre každého.


Už ste čítali?