reklama

Zázračný liek slovenského školstva – duálne vzdelávanie – prísľub východiska, alebo fiasko

Hádam niet člena vlády, ktorý by ešte nespomenul duálne vzdelávanie. Predovšetkým šéfovia rezortov školstva a práce, ale i sám premiér nešetria optimizmom, keď príde reč na budúcnosť slovenského vzdelávacieho systému. Naposledy si od tohto zázračného „lieku“ sľuboval zázračné účinky minister práce, sociálnych vecí a rodiny Ján Richter v nedeľu 3. mája vo verejnoprávnom médiu. Radoval by som sa s nimi. Keby...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (21)

Keby som si nedal do súvislosti niekoľko dostupných údajov a s úžasom nezistil, že do systému tzv. duálneho vzdelávania sa zapojí cca 1,14% (slovom: jedna celá, štrnásť stotín percenta) študentov stredných odborných škôl.

Ako som na to prišiel?

Po 10. apríli 2015, kedy bol určený deadline na „prihlásenie sa“ zamestnávateľov – záujemcov o túto formu spolupráce so školami (začne sa od 1. septembra 2015), zverejnili médiá niekoľko čísel (http://spravy.pravda.sk/domace/clanok/351819-do-dualneho-vzdelavania-sa-prihlasilo-130-zamestnavatelov/):

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Počet zamestnávateľov – záujemcov – 130.

Počet študentov/žiakov, ktorí by mali „systém“ absolvovať – 1800 (toto číslo predstavuje počet miest, ktoré ponúkli vyššie uvedení zamestnávatelia).

Nalistoval som si údaje zo správy o stave školstva a zistil som, že štatistika z 15. septembra 2012 uvádza počet žiakov stredných odborných škôl 157 956 (zdôrazňujem stredných odborných škôl štátnych, súkromných, cirkevných..., teda nie gymnázií a konzervatórií).

Jednoduché počty a výsledok – 1,139558% „nakontrahovaných“ žiakov, ktorí budú mať to šťastie, že sa budú vzdelávať „duálne“. Aj pri predpoklade, že za tri roky došlo k ďalšiemu poklesu počtu študentov stredných odborných škôl, je to stále veľmi malé číslo (1,5% by to bolo pri počte 120 000 žiakov stredných odborných škôl, 2% pri 90 000 žiakov, čo ale nepredpokladám ani pri ich aktuálne klesajúcich počtoch).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Naopak, percento môže ešte klesnúť, pokiaľ niektorý zo zamestnávateľov nebude splňovať požiadavky dané Zákonom o odbornom vzdelávaní a príprave.

Úspech, alebo neúspech? Či dokonca fiasko?

V riadiacich štruktúrach školstva sú „odborníci“, ktorí určite vysvetlia a dokážu, že ide o historický úspech. Ja zo svojho pohľadu učiteľa s praxou bezmála 30 rokov a o niečo dlhšou odbornou praxou to vidím ináč.

Nechcel som sa však venovať primárne týmto ukazovateľom, hoci objektívne ich nie je možné považovať za úspešné rozbehnutie toľko očakávanej spásonosnej reformy. 

Problémom je tých zostávajúcich, dajme tomu 98,5% žiakov a študentov stredných odborných škôl (možno niečo viac, ako 118 000 žiakov – vychádzam z predpokladaných 120 000 žiakov).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Problémom preto, lebo im vzdelávací systém neponúka žiadne zásadné zmeny.

Naďalej ho riadia a budú riadiť zakonzervované byrokratické štruktúry (často tí istí konkrétni ľudia), ktoré priviedli školstvo „úspešne“ do súčasného kritického stavu. Tí zjavne nevedia nájsť východisko z bludného kruhu, do ktorého ho vlastným pričinením dostali.

Žiaľ, nezostáva iné, len opäť (koľký raz?) konštatovať, že problém odborného školstva je odborný.

Ale kto je na Slovensku považovaný za odborníka?

No predsa ten, koho určí strana.

A tak problém stredného odborného vzdelávania riešia politici a politickí nominanti, často naslovovzatí diletanti.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

„Duálne vzdelávanie“ a jeho medializácia bez uvedenia všetkých relevantných súvislostí sa takto stáva len súčasťou lacných predvolebných „kortešačiek“.

Premaľovaním fasády sa dom a bývanie v ňom neskvalitní.

A vôľa (politická?!) na zásadnú prestavbu zdá sa chýba.

Albert Klein

Albert Klein

Bloger 
  • Počet článkov:  80
  •  | 
  • Páči sa:  0x

... učiteľ, praktik, človek, ktorý je presvedčený, že kvalita vzdelávania je priamo úmerná profesionalite tých, ktorí ho riadia ... Zoznam autorových rubrík:  školstvoSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu